• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

2 Control accountants en adviseurs

Bel: 0593 – 37 10 30
  • Home
  • Visie
  • Diensten
  • Adviseurs
  • Nieuws
  • Contact
Home / Nieuws artikelen / Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden aangenomen

Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden aangenomen

9 juli 2020 |

Op 23 juni 2020 heeft de Eerste Kamer de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden (UBO) van vennootschappen en andere juridische entiteiten aangenomen. Op 7 juli is de wet in het staatsblad geplaatst. Bij Koninklijk Besluit is vastgesteld dat de wet grotendeels op 8 juli in werking is getreden. De registratieplicht treedt op 27 september in werking. Na de inwerkingtreding hebben bestaande rechtspersonen achttien maanden de tijd om hun UBO’s te registreren. Nieuw opgerichte rechtspersonen hebben een week de tijd voor de registratie. Een UBO is de natuurlijke persoon die een eigendoms- of zeggenschapsbelang van meer dan 25% heeft in een rechtspersoon.

Het UBO-register wordt gehouden door de Kamers van Koophandel en omvat gegevens van de UBO’s. Een aantal van deze gegevens is openbaar. Het gaat om naam, geboortemaand en -jaar, woonstaat, nationaliteit en – binnen bepaalde bandbreedtes – de aard en omvang van het economische belang in de rechtspersoon. Andere geregistreerde gegevens zijn geboortedag, geboorteplaats, geboorteland, woonadres, BSN of buitenlands fiscaal identificatienummer en de exacte aard en omvang van het belang in de vennootschap. Deze gegevens zijn niet openbaar, maar wel toegankelijk voor overheidsinstellingen.

De registratieplicht geldt voor in Nederland opgerichte vennootschappen en andere rechtspersonen, zoals bv’s, stichtingen en verenigingen. Buitenlandse ondernemingen en rechtspersonen, die een onderneming in Nederland drijven, moeten zich wel in het handelsregister inschrijven, maar hoeven hun UBO’s niet in Nederland te registreren.

Bron: Overig | wetswijziging | 35 179, Staatsblad 2020, 231 | 09-07-2020

Primary Sidebar

Henk Hutten, Adviseur Loonadministratie

Henk Hutten

Accountant & Adviseur

[email protected]

T: 0593-37 10 30

Footer Widget Header

Laatste nieuws

Toepassing tariefgroep erfbelasting bij erfenis van biologische vader

Kamervragen compensatieregeling transitievergoeding

Herstelmogelijkheid aanvraag subsidieregeling praktijkleren 2019-2020

Aanmelden nieuwsbrief

Footer

Diensten

  • Bedrijf starten / ZZP’er worden
  • Rechtsvorm kiezen en omzetten
  • Verwerking van de financiële administratie
  • Belastingadvies
  • Audit voor bewindvoering
  • Audit voor curatoren
  • Audit voor mentoren
  • Planning & control rapportages
  • Financiering aanvragen
  • Bedrijfsovername / Bedrijfsoverdracht
  • Bedrijfswaardering

Service

  • Planning & control rapportages
  • Management rapportages
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • Klachtenregeling
  • Aanmeldformulier nieuwsbrief
  • Contact

Vestigingen

Meppel

Rabroekenweg 9c

7942 JE Meppel

Telefoon

0593 - 37 10 30

Leusden

Fokkerstraat 16, kamer 007

3833 LD Leusden

Telefoon

033 – 494 55 66



© 2020 · 2control Accountants · Privacy Verklaring · Deze website is ontwikkeld door The Webhouse Webdesign

  • Home
  • Visie
  • Diensten
  • Adviseurs
  • Nieuws
  • Contact
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.Cookies accepterenCookies Weigeren