• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

2 Control accountants en adviseurs

Bel: 0593 – 37 10 30
  • Home
  • Visie
  • Diensten
  • Adviseurs
  • Nieuws
  • Contact
Home / Nieuws artikelen / Uw NOW-aanvraag afronden 

Uw NOW-aanvraag afronden 

16 juli 2020 |

De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW) geeft door corona getroffen bedrijven een tegemoetkoming in de loonkosten. Voor de eerste tranche (NOW-1) is de regeling als volgt: indien de omzet minimaal 20% gedaald is in de coronaperiode ten opzichte van het driemaandsgemiddelde van de omzet van 2019 dan heeft de aanvrager recht op de tegemoetkoming. De periode waarin de omzetdaling zich moet voordoen betreft drie aangesloten kalendermaanden. Naar keuze van de ondernemer start de periode op 1 maart, 1 april of 1 mei 2020. De tegemoetkoming bedraagt maximaal 90% van de loonsom bij een omzetdaling van 100%. De tweede tranche (NOW-2) betreft een periode van vier maanden. De omzet van deze periode wordt vergeleken met een derde van de jaaromzet van 2019.

Omzet

Voor het begrip omzet wordt aangesloten bij het jaarrekeningrecht. Dat wil zeggen dat de omzet wordt berekend onder aftrek van kortingen en dergelijke en exclusief de in rekening gebrachte omzetbelasting. Deze omzet dient aan de juiste periode toegerekend te worden. Daartoe worden geleverde, nog niet gefactureerde prestaties in de coronaperiode als onderhanden werk in de omzet opgenomen voor de NOW-regeling. Ontvangen subsidies in het kader van de coronacrisis, zoals de Tegemoetkoming ondernemers in getroffen sectoren (TOGS) en de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), tellen als omzet mee. 

Bij een correcte boekhouding is manipulatie van de omzet door deze te verschuiven naar een tijdvak buiten de periode waarin de omzetdaling wordt geconstateerd om een hogere tegemoetkoming te ontvangen niet mogelijk. Het voeren van een correcte boekhouding is de verantwoordelijkheid van de ondernemer. 

Definitieve aanvraag

Bedrijven, die een voorschot hebben aangevraagd, kunnen vanaf 7 oktober 2020 de definitieve aanvraag indienen voor de NOW-1 regeling. Bij een voorschot van minimaal € 20.000 of een definitieve tegemoetkoming van minimaal € 25.000 dient de aanvraag gecontroleerd te worden door een deskundige (accountants- of administratiekantoor, financieel dienstverlener of brancheorganisatie). Bij voorschotten van minimaal € 100.000 of een definitieve tegemoetkoming van minimaal € 125.000 dient de deskundige een accountant te zijn. Concerns, die van de mogelijkheid gebruik maken om voor een concernmaatschappij de NOW aan te vragen, dienen altijd een accountantsverklaring over te leggen. Bij kleine aanvragen tot € 25.000 is geen verklaring nodig. In alle gevallen geldt dat documentatie van groot belang is, aangezien de aanvraag en de subsidieverlening ook achteraf gecontroleerd kan worden. Ook voor deze aanvragen raden wij aan die te laten controleren door uw financieel adviseur.

Verklaring

De verklaring van de deskundige die bij de aanvraag moet worden gevoegd betreft de omzetdaling van de ondernemer. Zonder verklaring heeft de ondernemer geen recht op de tegemoetkoming en moet het voorschot worden terugbetaald. Bij een niet correcte boekhouding zal de deskundige de benodigde verklaring niet afgeven.

Termijnen

De definitieve aanvraag dient binnen 24 weken na 7 oktober ingediend te worden. Indien een accountantsverklaring vereist is, geldt een verruimde aanvraagtermijn van 38 weken.

Controle

Indien bij controle achteraf blijkt dat de aanvraag niet correct is, zal de tegemoetkoming teruggevorderd worden. De kans is groot dat er dan ook boetes opgelegd worden en rente wordt berekend over het terug te vorderen bedrag.

Bron: Overig | publicatie | 16-07-2020

Primary Sidebar

Henk Hutten, Adviseur Loonadministratie

Henk Hutten

Accountant & Adviseur

[email protected]

T: 0593-37 10 30

Footer Widget Header

Laatste nieuws

Toepassing tariefgroep erfbelasting bij erfenis van biologische vader

Kamervragen compensatieregeling transitievergoeding

Herstelmogelijkheid aanvraag subsidieregeling praktijkleren 2019-2020

Aanmelden nieuwsbrief

Footer

Diensten

  • Bedrijf starten / ZZP’er worden
  • Rechtsvorm kiezen en omzetten
  • Verwerking van de financiële administratie
  • Belastingadvies
  • Audit voor bewindvoering
  • Audit voor curatoren
  • Audit voor mentoren
  • Planning & control rapportages
  • Financiering aanvragen
  • Bedrijfsovername / Bedrijfsoverdracht
  • Bedrijfswaardering

Service

  • Planning & control rapportages
  • Management rapportages
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • Klachtenregeling
  • Aanmeldformulier nieuwsbrief
  • Contact

Vestigingen

Meppel

Rabroekenweg 9c

7942 JE Meppel

Telefoon

0593 - 37 10 30

Leusden

Fokkerstraat 16, kamer 007

3833 LD Leusden

Telefoon

033 – 494 55 66



© 2020 · 2control Accountants · Privacy Verklaring · Deze website is ontwikkeld door The Webhouse Webdesign

  • Home
  • Visie
  • Diensten
  • Adviseurs
  • Nieuws
  • Contact
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.Cookies accepterenCookies Weigeren