• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

2 Control accountants en adviseurs

Bel: 0593 – 37 10 30
  • Home
  • Visie
  • Diensten
  • Adviseurs
  • Nieuws
  • Contact
Home / Nieuws artikelen / Internetconsultatie subsidieregeling duurzame inzetbaarheid

Internetconsultatie subsidieregeling duurzame inzetbaarheid

6 augustus 2020 |

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een concept van de tijdelijke subsidieregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden ter consultatie gepubliceerd.

De subsidieregeling vloeit voort uit de afspraken die zijn gemaakt in het pensioenakkoord. De regeling is bedoeld om maatwerkafspraken binnen de verschillende sectoren over duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden te faciliteren. Sociale partners in sectoren kunnen gezamenlijk subsidieaanvragen indienen voor het duurzaam inzetbaar houden van werkenden en het wegnemen van knelpunten bij het realiseren van regelingen die vrijgesteld zijn van de pseudo-eindheffing die geldt voor regelingen voor vervroegd uittreden. Bij de regelingen voor eerder uittreden kunnen knelpunten optreden, bijvoorbeeld omdat er binnen een sector relatief veel zwaar werk is of omdat er relatief veel kleinere werkgevers zijn die problemen hebben met de financiering van dergelijke regelingen. Het budget voor duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden bedraagt € 1 miljard. Daarvan is 75% bedoeld voor ondersteuning bij knelpunten rond eerder uittreden en 25% voor investeringen in duurzame inzetbaarheid.

Om de regelingen voor eerder stoppen met werken te bevorderen komt er van 2021 tot en met 2025 een tijdelijke fiscale drempelvrijstelling voor regelingen voor vervroegde uittreding. De uitkeringen uit deze regelingen zijn vrijgesteld van de pseudo-eindheffing, voor zover ze niet uitkomen boven de drempel. Deze is gebaseerd op de netto-AOW. De uitkeringen mogen niet meer dan drie jaar voor de AOW-leeftijd ingaan. De regelingen kunnen voor individuele werknemers gelden of per sector voor specifieke groepen werknemers vanwege de zwaarte van het werk. Generieke regelingen vallen niet onder de vrijstelling.

In de periode van 2021 t/m 2025 zal vier keer een aanvraagtijdvak worden opengesteld voor de aanvraag van subsidie voor een activiteitenplan. Aanvragen kunnen worden ingediend door een samenwerkingsverband van werknemers- en werkgeversorganisaties op sector- of brancheniveau. Er wordt gestreefd naar één aanvraag per sector of branche.

Subsidie is ook mogelijk voor een sectoranalyse. Dat is een analyse van opgaven op het gebied van duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden waar een sector voor staat in een periode van ten minste vijf jaar. Alle sectoren of branches kunnen een subsidieaanvraag indienen. Voor de sectoranalyse geldt een subsidiebedrag van € 20.000 per samenwerkingsverband. Op een subsidieaanvraag voor een sectoranalyse zal binnen zes weken worden beslist. Er wordt in totaal twee keer een aanvraagtijdvak opengesteld voor een subsidie voor een sectoranalyse.

Daarnaast wordt subsidie verleend voor activiteiten die zijn opgenomen in een integraal activiteitenplan dat is gebaseerd op een eerdere sectoranalyse. Een activiteitenplan bevat in elk geval een beschrijving van de aanpak, met doelstellingen, beoogde effecten en doelgroep van de activiteiten, een onderbouwde begroting, een beschrijving van de noodzaak van subsidiëring en een beschrijving van de voorwaarden waaronder de respectievelijke activiteiten worden uitgevoerd. Het aangevraagde subsidiebedrag voor een activiteitenplan bedraagt ten minste € 250.000 exclusief overhead.

Reacties kunnen worden gegeven tot 18 september 2020 op https://www.internetconsultatie.nl/subsidieregelingduurzameinzetbaarheid.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken | publicatie | 2020-0000096194 | 06-08-2020

Primary Sidebar

Henk Hutten, Adviseur Loonadministratie

Henk Hutten

Accountant & Adviseur

[email protected]

T: 0593-37 10 30

Footer Widget Header

Laatste nieuws

Pilot webmodule DBA gestart

Verlenging afspraken grensarbeiders

Uitzonderingen vermogenstoets toeslagregelingen

Aanmelden nieuwsbrief

Footer

Diensten

  • Bedrijf starten / ZZP’er worden
  • Rechtsvorm kiezen en omzetten
  • Verwerking van de financiële administratie
  • Belastingadvies
  • Audit voor bewindvoering
  • Audit voor curatoren
  • Audit voor mentoren
  • Planning & control rapportages
  • Financiering aanvragen
  • Bedrijfsovername / Bedrijfsoverdracht
  • Bedrijfswaardering

Service

  • Planning & control rapportages
  • Management rapportages
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • Klachtenregeling
  • Aanmeldformulier nieuwsbrief
  • Contact

Vestigingen

Meppel

Rabroekenweg 9c

7942 JE Meppel

Telefoon

0593 - 37 10 30

Leusden

Fokkerstraat 16, kamer 007

3833 LD Leusden

Telefoon

033 – 494 55 66



© 2020 · 2control Accountants · Privacy Verklaring · Deze website is ontwikkeld door The Webhouse Webdesign

  • Home
  • Visie
  • Diensten
  • Adviseurs
  • Nieuws
  • Contact
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.Cookies accepterenCookies Weigeren